چیکار کنم چاق بشم؟ برای افزایش وزن، میان‌وعده‌های پرکالری، مصرف پروتئین بالا، تمرین مقاومتی، ترتیب غذاها و کاهش استرس را در نظر بگیرید.

خوردن سیب زمینی

سیب زمینی منبعی غنی از مواد مغذی است. در 100 گرم سیب زمینی پخته حدود 77 کیلوکالری، 2 گرم پروتئین، 17 گرم کربوهیدرات، 2 گرم الیاف، و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، پتاسیم، و ویتامین B6 و B3 را ارائه می‌دهد. همچنین، پوست سیب زمینی حاوی مقدار زیادی فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مفید دیگر است، اما باید به خوبی شسته شده یا پوست ناخندیده شود تا از آلودگی‌ها پاک شود.

1-سیب زمینی سیر می کند:
بله، می‌توانید سیب زمینی را سیر کنید. سیر کردن سیب زمینی به معنای پختن آن به همراه پوست در حالتی است که پوست آن نیز مصرف می‌شود. این روش معمولاً باعث حفظ مواد مغذی و الیاف بیشتر در پوست سیب زمینی می‌شود. برای سیر کردن سیب زمینی، آن را بشویید، پوست آن را با دستمال یا مواد شستشو تمیز کنید، و سپس در فر یا روی شعله ملایم قرار دهید تا بپزد. پس از پختن، می‌توانید سیب زمینی سیر را با تنقلات مختلف مانند کره، نمک، سبزیجات یا سایر افزودنی‌های مورد علاقه‌تان سرو کنید.

2-سیب زمینی آرامش می دهد:

بله، در واقع، سیب زمینی ممکن است برخی افراد را آرامش دهد. سیب زمینی منبعی خوب از کربوهیدرات با اثر آرامبخش است. آنها حاوی موادی مانند تریپتوفان و پتاسیم هستند که به تنظیم مزاج و استحکام سیستم عصبی کمک می‌کنند. همچنین، مصرف سیب زمینی ممکن است به عنوان یک غذای تسکین دهنده استرس و اضطراب در برخی افراد مفید باشد. با این حال، تأثیرات آرامش‌بخش سیب زمینی ممکن است در هر فرد متفاوت باشد و باید با توجه به نیازهای شخصی مصرف گردد.

3-سیب زمینی برای خوش خلقی:

مصرف سیب زمینی می‌تواند به خوش خلقی کمک کند. سیب زمینی حاوی کربوهیدرات ساده است که به مغز اسکاری افزایش سرعت عبور تریپتوفان (یک آمینواسید) از مرز مغز به موجب افزایش ساخت سروتونین می‌شود. سروتونین یک عصب‌کننده طبیعی است که بر تنظیم مزاج و خلق و خوی موثر است. با افزایش سروتونین، خوش‌خلقی و احساس رضایت افزایش می‌یابد. همچنین، سیب زمینی حاوی پتاسیم است که به حفظ تعادل الکترولیتی و کنترل فشار خون کمک می‌کند و می‌تواند به تنظیم خلق و خوی مثبت کمک کند. با این حال، تأثیرات مصرف سیب زمینی بر روحیه و خلق و خوی هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

<yoastmark class=

صبحانه برای کسانی که میخوان چاق بشن

صبحانه برای کسانی که میخوان چاق بشن
صبحانه برای کسانی که میخوان چاق بشن

میان وعده برای کسانی که میخوان چاق بشن

میان‌وعده‌ها برای افزایش وزن باید غذاهای با کالری بالا و مواد مغذی مناسب را در بر داشته باشند. برخی ایده‌ها برای میان‌وعده‌های افزایش وزن عبارتند از:

  1. میوه‌ها و مغزها: میوه‌های خشک مثل خرما و انگور، مغزهای گردو و بادام به عنوان یک میان‌وعده با کالری بالا عالی هستند.
  2.  نوشیدنی‌های کالری‌دار: شیر یا نسکافه با شیر، عصای پروتئینی یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند کمک کننده باشند.
  3. محصولات لبنی: مثلاً پنیرها، ماست و یا یونانی (گریک)، که از منابع پروتئین و کالری خوبی برخوردارند.
  4. نان و محصولات گندم: نان تمام‌سیره و محصولاتی مانند کراکر و آجیل‌ها می‌توانند به تأمین کالری و کربوهیدرات کمک کنند.
  5. خوراکی‌های پروتئینی: تخم‌مرغ، تن ماهی، گوشت چرخ‌کرده یا فلافل به عنوان منابع پروتئین در میان‌وعده‌ها استفاده شوند.
  6. میوه‌های تازه: انواع میوه‌ها مانند انبه، آووکادو، بانانا و کرفس می‌توانند به عنوان میان‌وعده‌های خوشمزه و کالری‌بالا عمل کنند.
  7. پنیر پیتزا، تن ماهی، ساندویچ‌ها، اسموتی‌ها و بستنی‌های خانگی نیز می‌توانند میان‌وعده‌های خوبی باشند.
  8. میوه‌های خشک شده: میوه‌هایی مانند آلبالو، زرشک، انگور خشک و هلو خشک می‌توانند کالری‌های اضافی را تأمین کنند.

توجه داشته باشید که هرچند که افزایش وزن می‌خواهید، اما هدف از انتخاب میان‌وعده‌ها همچنان تأمین مواد مغذی و سالم برای بدنتان است، بنابراین از انتخاب‌های معقول و تنوع‌دهنده استفاده کنید. همچنین، مشاوره از یک تغذیه‌شناس می‌تواند در تنظیم و برنامه‌ریزی میان‌وعده‌های مناسب برای شما مفید باشد.

میان وعده برای کسانی که میخوان چاق بشن
میان وعده برای کسانی که میخوان چاق بشن

شام برای کسانی که میخوان چاق بشن

شام نیز می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی مهم برای افزایش وزن مورد استفاده قرار گیرد. در اینجا تعدادی از ایده‌های غذایی برای شام افزایش وزن آمده است:

  1. پروتئین‌های گوشتی: مثلاً استیک، مرغ، گوشت چرخ‌کرده یا ماهی را با سبزیجات و نان تمام‌سیره یا نان قرص سرو کنید.
  2. منابع پروتئین گیاهی: از منابعی مانند لوبیا، عدس، نخود، کدو، کنجد و دیگر منابع پروتئین گیاهی استفاده کنید.
  3. غلات کامل:مثلاً برنج قهوه‌ای، برنج بنفش، نخودفرنگی و یا کینوا را به عنوان همراه غذای اصلی مصرف کنید.
  4. سبزیجات پخته یا تازه: سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج، هویج و سایر سبزیجات را به عنوان جلبه غذایی مصرف کنید.
  5. میوه‌های خشک و تازه: میوه‌هایی مانند آووکادو، موز، کیوی و میوه‌های خشک مثل آلو، زرشک و انگور خشک به عنوان میان‌وعده یا تزئین استفاده کنید.
  6. مغزها و آجیل‌ها:مغزهای گردو، بادام، پسته و آجیل‌های مختلف را به عنوان تنقلات یا تزئین برای غذاها استفاده کنید.
  7. سوپ‌ها و پخت‌های دیگر:سوپ‌های مختلف، پلوها، خورش‌ها و غذاهای پخته را با مواد مغذی و کالری بالا تهیه کنید.
  8. محصولات لبنی:مثلاً پنیرها، ماست‌ها و یا یونانی (گریک) را به عنوان منبع پروتئین و کالری اضافی در شام مصرف کنید.

توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته در افزایش وزن، تنوع و تأمین مواد مغذی مناسب است. همچنین، می‌توانید با مشاوره از تغذیه‌شناس یا متخصص تغذیه برنامه‌های متناسب با نیازهای شما را تنظیم کنید.

بدونیم:

مخصوص کسانی که دوست دارند چاق بشن افزایش وزن ممکن است ناشی از مصرف بیش از حد کالری، تغذیه نامتعادل با فراوانی غذاهای پرچرب و شیرین، نداشتن فعالیت بدنی مناسب، استرس یا عوامل ژنتیکی باشد. این وضعیت می‌تواند به مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی منجر شود.

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *